Deprecated: iconv_set_encoding(): Use of iconv.internal_encoding is deprecated in /nfsmnt/hosting2_1/d/a/da3023e1-4c31-418e-95c7-1bc243b0d1e4/nestacame.sk/web/engine/libs/Nette/loader.php on line 18
Ako sa brániť

Aj vy ste už videli množstvo reportáží a článkov, v ktorých si treba všímať opotrebovaný interiér, či súčasti motora? Áno, je to nepochybne dôležité, ale v praxi sme sa stretli mnohokrát s tým, že vozidlo môže byť pri 50.000 km nadmerne opotrebené a naopak, zas veľmi zachovalé aj pri 250.000km. Všetky náučné články upozorňujú na opotrebený volant, všímať si do akej miery sú zodrané pedále, či tlačidlá na spúšťanie okien. Áno, môže to byť ukazovateľ, no netreba sa naň priveľmi spoliehať. Prečo? Odpoveď je jednoduchá – pot. V skratke povedané, človek ktorý sa nadmerne potí, opotrebuje volant a hlavicu radiacej páky, či tlačidlá na spúšťanie okien oveľa skôr, ako iní ľudia. Tiež človek, ktorý pracuje manuálne, má logicky tvrdšie dlane, ako pracujúci v kancelárii. Toto všetko vplýva na opotrebenie interiéru. Čo si teda všímať?
 

 

SERVISNÁ KNIŽKA

V prvom rade si vždy vyžiadajte servisnú knižku, ktorú by mal mať každý riadne vyplnenú bez ohľadu na to, či navštevuje autorizovaný, alebo len bežný servis. Poviete si, a čo ak si olej mením sám, alebo mi ho mení známy, ktorý nemá pečiatku a nevie mi knižku oraziť?  Žiaľ, takýto postup môže byť prvým problémom pri predaji auta a treba naň myslieť dopredu.

Ak je servisná knižka vyplnená ako má, v prvom rade si skontrolujte nalepený originálny štítok, s VIN čislom na začiatku servisnej knižky. V niektorých prípadoch sa môže jednať o napísané VIN číslo na prvých stranách, s dátumom predaja a pečiatkou predajcu. Skontrolujte si, či VIN číslo uvedené na začiatku servisnej knižky, súhlasí s VIN číslom na vozidle a či predajca, ktorého pečiatka tam musí byť, skutočne existuje. Mnohí podvodníci totiž dávajú k vozidlám falošné servisné knižky, alebo použijú knižky z iných vozidiel.

Druhá vec ktorú si všímajte je „opotrebovanosť“ pečiatky. Je totiž logické, že pečiatka z roku 2005, musí byť svetlejšia, ako tá z 2014. Dbajte na rukopis, farbu pera, ktorým sú písané jednotlivé záznamy. V mnohých falošných knižkách sú všetky pečiatky rovnaké, podpisy sa nápadne podobajú a všetky sú písané rovnakým perom.

Na záver si skontrolujte poradie strán. Toto je detail, ktorý málokoho napadne, no veľa podvodníkov vytrhne určité strany a auto má podľa servisnej knižky aj o 100,000 km menej.
 

 

VEREJNE DOSTUPNÉ ZDROJE

Pri preverení dovezeného vozidla je základom preverenia návšteva stránky www.ko.sk, kde si po zadaní VIN čísla v sekcii „preverenie vozidla“ môžete prezrieť informácie o tom, kedy bolo auto dovezené, ktoré časti boli prelakované a najmä s akým stavom kilometrov absolvovalo kontrolu originality. Ale pozor, to, že Vám budú kilometre sedieť, ešte neznamená, že vozidlo nemohlo byť stočené ešte pred kontrolou originality, čiže krátko po jeho dovoze. Preto odporúčame nájsť na internete kontakt na servis, kde malo byť vozidlo podľa servisnej knihy servisované a zavolať doň, či údaje naozaj sedia. Ak servisná knižka k vozidlu nie je, je to prvý znak toho, že sa je lepšie vozidlu vyhnúť.

 

Pri vozidle kúpenom na Slovensku odporúčame stránku www.seka.sk, kde  si môžete preveriť stav kilometrov podľa absolvovaných technických a emisných kontrol vozidla v minulosti.
 

 

DIAGNOSTIKA

Ak máte akékoľvek pochybnosti, je vhodné nechať vykonať diagnostiku vozidla. Samozrejme, ak pochybný predajca kilometre stočil, základná diagnostika nám nič neukáže, preto treba pátrať hlbšie. Stav kilometrov sa totiž nezaznamenáva len v centrálnej riadiacej jednotke vozidla, ale aj v iných. Napríklad z našich skúseností prinášame konkrétny príklad: Ford Galaxy, rok výroby 2011. Podľa servisnej knižky a tachometra, stav najazdených kilometrov 167.000. Avšak po napojení sa do riadiacej jednotky EGR ventilu sme vyčítali reálny stav nájazdu 274.000 km.

Pri diagnostike vozidla by mal mechanik skontrolovať celkový stav vozidla, vypočuť si zvuk motora, pozrieť opotrebovanosť jeho súčastí. Aj to totiž môžu byť vhodné ukazovatele.
 

 

NÁLEPKY

Pri väčšine servisných prehliadok sa lepia nálepky so stavom kilometrov pri prehliadke, buď do motorového priestoru, alebo do oblasti šoférových dverí. Mnohokrát sa stalo, že podvodník takúto nálepku zabudol strhnúť a my sme krásne vyčítali reálny stav kilometrov. Hľadajte preto aj vy takého nálepky. Ak vidíte, že je nálepka zoškriabaná, môže to byť znamenie, že predávajúci má čo skrývať.

 

Nikdy nebude zaručený a 100%-ný spôsob, ani návod, ako odhaliť stočené kilometre. Preto odporúčame vždy prezrieť auto v servise, alebo iným odborníkom, preverenie cez dostupné zdroje a hlavne vždy trvajte na tom, aby Vám predávajúci zaručil pravosť najazdených kilometrov do zmluvy a zaručil sa písomne vrátiť peniaze, ak zistíte, že vozidlo má stočené kilometre. Buďte vždy opatrní a všetko si preverte, pretože podľa štatistík, je u nás každé štvrté, až piate auto stočené. A pamätajte ...MY NESTÁČAME !

 

Top